عدالت امام مهدى عج
در زيارت صاحب الامر مى خوانيم: السلام على القائم المنتظر و العدل المشتهر. (1) در خصوصيات قيام و حكومت امام زمان (ع) هيچ ويژگى به اندازه عدالت و "قسط " روشنى ندارد. آن قدركه در روايات بر ويژگى عدالت گسترى آن حضرت تاكيد شده، بر ساير مسائل چنين ابرامى نرفته است و اين نشان از برجستگى اين مهم در دوران ظهور دارد. ده ها و بلكه صدها روايت دركتاب هاى مختلف روايى، به ويژه دركتاب منتخب الاثر "كمال الدين "، در مورد عدالت گسترى آن حضرت وارد شده است. در بسيارى از اين روايات، از آن امام به عنوان مظهر و تجلى كامل عدالت ياد شده است. دامنه عدالت حضرت تا اقصى نقاط منازل و زواياى ناپيداى جامعه گسترده است حتى عدالت و دادگرى همچون گرما و سرما در درون خانه هاى مردمان نفوذ مى كند. (2) خداوند چنان بر اين مهم تاكيد دارد كه اگر حتى يك روز از عمر دنيا باقى مانده باشد، از آن را چنان طولانى خواهد كرد (3) تا رؤياى موعود مردمان از راه برسد . در سايه اين عدالت، هيچ انسانى در قيد بندگى و بردگى باقى نمى ماند . (4) حقوق به يغما رفته انسان ها به آن ما باز مى گردد. (5) بندهاى پيدا و ناپيداى بندگى از سر وگردن انسان ها باز مى گردد و زمينه استثمار انسان از انسان به كلى برچيده مى شود . (6) كارگزاران ظلم و بيداد، مورد بازخواست قرار مى گيرند. قاضيان و حاكمان كج رفتار، از مسؤوليت خويش عزل مى شوند و زمين، از هر نوع خيانت و نادرستى پاك مى گردد. (7) عدالت چنان مى شود كه مردم آرزو مى كنند، اى كاش مردگانشان در بين زندگان بودند و از عدالت بهره مند مى شدند. (8) بر طبق برخى روايات، نخستين چيزى كه از عدالت حضرت قائم (ع) آشكار مى شود، اين است كه اعلام مى كند، كسانى كه حج يا مناسك مستحب به جا مى آورند و حجر الاسود را استلام مى كنند و طواف مستحبى انجام مى دهند، آن را به كسانى كه حج واجب دارند، واگذاركنند. (9)
ا. مفاتيح الجنان زيارت صاحب الامر.
2. بحار الانوار ج 52 ص362
3. كمال الدين ص 318.
4. بحار الانوار ج 52ص 224
5. همان ج 52 ص 225
6. بحار الانوار ج 51ص 57
7. همان ص120
8. مجمع الزوائد ج 7ص 315
9.کافي ج 4ص 427 بحار الانوار ج52ص 374